Black Days 25–50 %
Na téměř vše
Patagonia myslí na přírodu už od svého vzniku
9. 9. 2021
V prodejnách a eshopu Rock Point nabízíme značku, která budovala milníky v outdoorovém průmyslu a jejíž význam přesáhl obor, ve kterém působí. Znáte ji?
Je nám ctí, že můžeme v Rock Pointu prezentovat značku Patagonia, která svou jedinečnou filosofií a neobvyklým přístupem k podnikání inspirovala milióny lidí po celém světe. Značku, která budovala milníky v outdoorovém průmyslu a jejíž význam přesáhl obor, ve kterém působí. Značku, která se snaží fungovat podle slavného moudra: „Zemi nedědíme po našich předcích, ale půjčujeme si ji od našich dětí.“
Patagonia je spojena s výjimečnou osobností Yvona Chouinarda. Člověka, pro něhož, jak sám tvrdí, není podnikání způsob jak zbohatnout, ale jak získat peníze na podporu projektů na ochranu životního prostředí. Yvon si uvědomuje, že na mrtvé planetě se podnikat nedá a proto vtiskl Patagonii takové fungování, aby mohla existovat i za 100 let. Yvon Chouinard dokázal vybudovat značku, u niž si kupujete něco víc, než jen skvělý produkt. I ve svých 80 letech je inspirativní postavou a jeho přednášky jsou vyprodané měsíce dopředu.
Dokonalosti není dosaženo ve chvíli, kdy už není co přidat, ale kdy už není co odebrat.
(Antoine de Saint-Exupéry)
Hodnoty značky
- Vyrábět ty nejlepší produkty
Patagonia si sama stanovila náročná kritéria při tvorbě svých produktů: fukčnost, opravitelnost, odolnost, trvanlivost, maximální využití recyklovaných materiálů. To vše má vliv na snížení ekologického dopadu na planetu. - Minimalizovat negativní dopady
- Využít podnikání k ochraně přírody
Patagonia pravidelně financuje projekty, které napomáhají ochraně životního prostředí. Způsob, jakým to dělá, ale skutečně rezonuje. Kromě financování neziskových organizací věnuje velkou péči i komunikaci daného problému - natočí film, organizuje promítání a přednášky na dané téma, podpoří vznik řady článků v renomovaných médiích.
Velký mezinárodní ohlas vzbudil dokument Blue Heart, jehož tématem je zabránění masivní výstavby přehrad v panenské přírodě v balkánských zemích. - Nesvazovat se konvenčním způsobem myšlení
Historie značky
- 1973 – založena Yvonem Chouinardem v kalifornském městě Ventura
- 1977 – jako první firma na světě vyrobila fleecovou mikinu, která je dodnes součástí nabídky - Pile Fleece Jacket
- 1980 – uvedla na trh termoprádlo z polypropylenu, čímž zásadní měrou přispěla ke konceptu vrstveného oblékání
- 1981 – ze spolupráce s firmou Malden Mills (Polartec) se zrodil legendární produkt Synchilla – první polartecová fleecová bunda
- 80. léta – jako první americká outdoorová firma začala vyrábět oblečení v živých barvách (modrá, červená …)
- 1984 – jako jedna z prvních 150 amerických firem otevřela pro své zaměstnance firemní školku
- 1985 – Patagonia začala věnovat 1 % z ročních tržeb na ochranu životního prostředí. Od roku 1985 do roku 2018 věnovala Patagonia na tyto účely už 89 milionů amerických dolarů.
- 1991 – po rapidním růstu se firma dostala vlivem recese do krize. Téměř zbankrotovala, ale tato událost jí zásadně pomohla zakotvit firemní hodnoty a způsob fungování.
- 1994 – po zjištění, jaký dopad na životní prostředí má pěstování bavlny, zrušila Patagonia výrobu všech bavlněných produktů, ačkoliv tvořily v té době 25% tržeb. Ty byly nahrazeny v roce 1996 výrobky z organické bavlny, která je pro životní prostředí výrazně šetrnější.
- 2002 – Yvon Chouinard a Craig Matthews založili iniciativu 1 % FOR THE PLANET, v rámci které pobízejí další značky z outdoorové branže, aby 1 % svých tržeb určili na ochranu životního prostředí
- 2007 – Yvon Chouinard vydává pod hlavičkou značky Patagonia knihu Let my people go surfing, která se stala celosvětovým bestsellerem a velkým zdrojem inspirace pro spoustu lidí i firem.
- 2017 – Patagonia dosáhla ročních tržeb přes 1 miliardu amerických dolarů.
- 2019 – i v roce 2019 je Patagonia stále rodinnou firmou ve vlastnictví Yvona Chouinarda. Díky tomu může být konzistentní v dodržování hodnot, které si před lety stanovila.
Čtěte také
Kam dále?
28. 11. 2024