Vyhledávání

Potřebujete poradit? 379 200 777

(Po–Pá 8:00–16:30)

Výzvu „Napříč Krušnými horami“ si dal Martin v dešti a chladu

Při plánování dalšího běhu jsem chtěl určitě delší běh na etapy a aby byl z bodu A do bodu B a byl „středně náročný“. Tyhle běhy běhám bez jakékoliv podpory, sám, ale s přespáním v penzionech. Už mám věk na to, abych si zasloužil večer pohodlí. Volba padla na trasu Rock Point výzvy vyznačenou Honzou Krabcem – napříč Krušnými horami.

Představa vs. realita

Už jsem v minulosti běžel trasu napříč Šumavou. Ta se moc mi líbila, takže jsem čekal něco v podobném duchu, nejen po turistických značkách, ale i po neznačených cestách. Honza tuhle krušnohorskou trasu rozplánoval na 5 etap. Je samozřejmě i možnost běžet za 24 hodin, ale neznám nikoho, kdo by to byl schopný uběhnout.

Trasa má 215 km s převýšením přes 5500 metrů. Rozplánoval jsem si ji na 4 etapy, což vycházelo na nějakých 53-54 km na den.

Původní záměr byl rozdělit trasu rovnoměrně, tj cca 54 km denně. První den měl mít větší převýšení (výběh z Děčína 125 m n. m. s koncem na Cínovci 850 m n. m.) a poslední den mělo být po vystoupání na Klínovec 1244 m n. m. (z Loučné pod Klínovcem 950 m n. m.) už v podstatě jenom klesání do Kraslic (500 m n. m.). Tahle hezky to vypadalo od stolu při plánování trasy podle map. Realita byla ale trochu jiná. Kvůli ubytování jsem musel druhou etapu zkrátit na 44 km a třetí prodloužit na cca 60 km.

Pod Klínovcem - 4. den běhu

Vybavení a boty jsou na ultra trail veledůležité

Při těchto bězích je důležité vybavení, na které se člověk může spolehnout. Takže základem jsou dobré boty, kraťasy a výborná bunda a běžecký baťůžek na vodu a pár dalších věcí, které jsem nesl. Nic nesmí nikde dřít ani nijak překážet. Ono i jen cinkání pár drobných, které jsem měl, dovede po pár hodinách běhu docela zkazit náladu. Ne všude brali karty.

Celá výbava na 4 dny i s tím, co jsem měl na sobě vážila 1,5 kg + 1 l vody a telefon (bez nabíječky – tu jsem si vždy vypůjčil v penzionu).

Moje vybavení na přeběh napříč Krušnými horami:

Dobře zvažte, co s sebou a na sebe na ultra běh
Dobře zvažte, co s sebou a na sebe
Může totiž taky celou dobu pršet
V Krušných horách je opravdu krušno, příště si vezmu běžecké boty s membránou

1. etapa

Posilněn snídaní z jídelního vozu vlaku Praha-Děčín jsem se už těšil na start mé běžecké cesty. Ta začala výběhem na vyhlídku Jahnova plošina a pak zase zpět k řece. Postupným stoupáním po červené jsem doběhl na Děčínský Sněžník, občerstvil se colou a běžel dál. Řekl jsem si, že po celou dobu běhu si nebudu nikde sedat a odpočívat, abych byl brzo v cíli etapy, kde si odpočinku užiju dostatek. Dalším důvodem pro toto rozhodnutí však byla i předpověď počasí, protože další dny mělo pršet a měla být zima.

Pohled z vyhlídky Jahnova plošina

Následné proběhnutí přes Tiské stěny, kde to znám, bylo fakt nádherné. Jen těch lidí tu bylo docela dost, protože byla neděle, tak jsem se už těšil spíš na místa lidmi netknutá. A to se mi splnilo, za zbytek dne jsem potkal jen pár lidí. Název naučné stezky Zapomenuté pohraničí opravdu platí.

Selfíčko před "Pašeráckou" v Tiských stěnách
Průchod mezi skalami v Tiských stěnách

Následoval výběh na Špičák, ze kterého je vidět dálnice D8 a pak už přes Adolfov (původní cíl první etapy) na Komáří vížku, kde je podle wikipedie „nejstarší provozovaná osobní visutá lanovka v Česku a s délkou 2 348 metrů je nejdelší jednoúsekovou osobní lanovkou ve střední Evropě.

Seběh ze Špičáku s výhledem na D8

Krupská lanová dráha typu VR 101 s technologií švýcarské firmy Von Roll je svého druhu světovým unikátem. Nikde jinde už stejná nejezdí. Ale podle zvuku, který lanovka vydávala, si nejsem jist, zda slovo „provozovaná“ i nadále platí.  Začalo poprchávat naštěstí až pár kilometrů před Cínovcem, kde jsem měl ubytování v hotelu.

V dálce pohled na Komáří vížku

2. etapa

Tato etapa měla být v porovnání s ostatními odpočinková. Vzdálenost o kousek delší než maraton s výsledným převýšením 822 m v čase 4:39 však po předchozím dnu úplně takový odpočinek nepřinesla, jak se mi při plánování zdálo…

Pár kilometrů před již zaniklou osadou Fláje

Trasa to byla opět moc pěkná. Rozlehlé louky, kopečky. Moc se mi líbila zaniklá osada Fláje se základy bývalého Flájského kostela. Poté následovalo stupání na Puklou skálu a okolo Flájského plavebního kanálu (technická památka), kde by si o kořeny zlámala nohy i srnka.

Základy kostela v osadě Fláje

Následoval doběh do Českého Jiřetína, kde oproti plánu bylo všechno občerstvení zavřené. Takže doplnění zásob bylo možné až na pumpě v Mníšku, kde jsem opět koupil zásobu i na další den. Na ubytování do Nové Vsi v Horách už to bylo jen pár km.

V prostorách bývalého flájského kostela

Trochu mi vyděsilo, že penzion i restaurace byla zavřená a nikde nikdo. Ale po telefonátu a asi 30minutovém čekání dorazil majitel. Výběr jídel v restauraci nebyl velký – guláš z neděle a utopenci, takže svačina i večeře byla jasná - guláš se šesti. Prostě ideální jídlo po maratonu a jako příprava na dalších 60 km další den.

K večeru začalo vydatně pršet…

3. etapa

…a ráno stále pršelo.

Vzhledem k trase jsem musel vyrazit brzo, takže jsem posnídal na pokoji sušenky, oblékl Gore-Tex bundu a doufal, že cesta nepovede alespoň prvních pár km po louce, abych neměl hned mokré boty.

Za osadou Lesná mě čekal podmáčený terén
Proudy vody a totálně promáčené boty

Asi po kilometrovém seběhu po asfaltce mi tyto úvahy přestaly zajímat, protože po zemi tekly proudy vody, takže totálně promočené boty jsem měl ještě ve vesnici. Ale samozřejmě luk a bahna jsem si později užil taky dost.

Na konci etapy před Loučnou

Cesta vedla přes osadu Lesná, Bernovský vrh a Kamennou hůrku, které jsou mimo turistické trasy, tak cesta není úplně frekventovaná (tedy kromě těžké lesní techniky). Další zastavení bylo na pumpě na Hoře Sv. Šebestiána. Vzhledem k neustálému dešti a zimě jsem se už těšil na 5 minut pauzu a aspoň teplý čaj. Bohužel automat na kávu/čaj nefungoval.

Hraniční potok Beilbach poblíž Přísečnice

Cesta pokračovala po polní cestě k přehradě Přísečnice a dál do Kovářské, takže pohoda. Potom už jen okolo bývalé vápenky a bývalé osady Königmühle do osady Háj u Loučné u Klínovce, kde jsem měl ubytování.

Přehrada Přísečnice
Bývalá vápenka u Königmühle
Ruiny Königmühle

Königmühle a vápenka jsou nádherné ruiny. Opravdu doporučuji navštívit. Z těchto míst ani není vidět Loučnou ani sjezdovky, takže krásná panoramata.

Ubytování bylo sice velmi retro, ale neskutečně dobré jídlo a fantasticky ochotná obsluha, která mi i vyprala a usušila věci. Velmi příjemná změna oproti sušení věcí fénem (pokud na pokoji vůbec byl).

Königmühle - krásné místo doporučuji navštívit

4. etapa

Čekala na mě příjemná změna. Prvních 15 km jsem běžel s kamarádem a jeho přítelkyní, se kterými jsem se seznámil na B7.

S Mirkem a Káčou před výběhem sjezdovky na Klínovec

Jinak cesta zase klasika. Mokré boty od první chvíle, protože kdo zná Krušné hory, tak ví, jaká cesta vede na Macechu. Na Klínovci bylo celkově nevlídno – asi 8 °C a lehce pršelo. Seběh do Božího Daru byl boží a božídarské rašeliniště taky.

Klínovec

Skoro jsem minul zajímavou „budovu“ občerstvení u Červené jámy. Pokračoval jsem na Blatenský vrh a Horní Blatnou do Přebuzu a na další horu Špičák. Pak už to ale začalo opravdu klesat.

Celkově jsem měl za tento den nastoupáno 1250 m a v nohách 55,6 km, takže o nějaké pohodičce nemohla být ani řeč.

V zásilkovém boxu na mě už čekalo oblečení na převlečení a vlakem jsem jel zpátky domů.

Vlčí jámy
Takhle vypadala cesta za Přebuzí

Když se ohlédnu

Celkově hodnotím výlet jako velmi povedený. Nikde jsem neměl žádný větší problém a kromě únavy, mi nic nebolí. Příště si asi vezmu goretexové boty, protože běžet přes 6 hodin v mokrých botách není moc příjemné.

Vrcholový kámen na Špičáku (723 m n. m.)

Pár statistik a trasy

215 km

5500 m

4 etapy, 4 dny, celková doba běhu 23:45

Fotogalerie

Sdílet

Líbil se vám tento příspěvek? Pošlete ho dál…

Porovnání produktů zavřít

Zboží bylo přidáno do porovnání produktů.

Věrnostní klub

Získejte až 15% slevu a spousty dalších výhod

Slevy na nákup až 15 %

Na vrácení zboží máte až 14 dní

Slevy na naše služby až 30 %

Cookies

Používáme soubory cookie ke správnému fungování vašeho oblíbeného e-shopu, k přizpůsobení obsahu stránek vašim potřebám, ke statistickým a marketingovým účelům a personalizaci reklam od Googlu i dalších společností. Kliknutím na tlačítko Přijmout vše nám udělíte souhlas s jejich sběrem a zpracováním a my vám poskytneme ten nejlepší zážitek z nakupování.

Vaše nastavení souborů cookie

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie v souladu s vlastními preferencemi a později podrobněji nastavit nebo kdykoli vypnout v patičce webu.

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí.

Personalizaci provádíme na základě vámi prohlíženého zboží. Dále pak upravujeme zobrazovaný obsah podle toho, co vás zajímá.

Tyto cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a za pomoci získaných dat pak můžeme zlepšovat zážitek z nakupování našim zákazníkům.

Tyto cookies jsou využívány reklamními a sociálními sítěmi včetně Googlu pro přenos osobních údajů a personalizaci reklam, aby pro vás byly zajímavé.